In of tussen de reclameblokken. Dat is de hamvraag.

Wat doe ik vandaag? Dat is evenzogoed een terechte vraag.

1. Copywriting

2. Video-content

3. Content-aanpak

En die ‘ik’, wie is dat nu ook alweer?

Tja, bijna vergeten mezelf voor te stellen. Excuses, het zal de leeftijd zijn. Aangename kennismaking, mijn naam is Jan. En ik maak content.

Jan. De man met wie je voor je content-marketing perfect aan de slag kan. Hier met koningsblauwe Parker-snor.

Je zou kunnen stellen dat ik al heel erg lang en heel erg graag schrijf. Maar, net zoals de vijftigers, waag ik me ook aan beelden. Daar houdt de vergelijking echter op. Want ik dicht of schilder niet. Ik ben copywriter en ik maak eenvoudige video-content.

En – voor zover m’n grijze cellen dat toelaten – denk ik ook met plezier na over – bijvoorbeeld – je content-aanpak. Dat laatste doe ik vooral terwijl ik fiets. Dan werken grijze cellen doorgaans beter. En dat lijkt niet alleen leuk: het is het ook. Vooral als het zonnetje schijnt.

Maar eventjes terug naar de hamvraag.

Als adverteerder maak je dagelijks keuzes. De ene keuze al belangrijker dan de andere. Maar de hamvraag is – als je ’t mij vraagt – de volgende.

Waar wil je als adverteerder leven: in of tussen de reclameblokken?

Kies je als adverteerder voor de reclameblokken, dan leef je bij de gratie van andermans publiek. Een publiek waar jij onaangekondigd en ongevraagd komt binnengewaaid. Ook als is dat met zogenaamde ‘relevante content’.

Geloof je werkelijk dat mensen in dergelijke omstandigheden hun plas zullen ophouden omdat ze willen zien en horen wat je te vertellen hebt?

Of is je aanbod interessant en is je verhaal in die mate boeiend en behulpzaam dat je doelgroep spontaan tijd vrij maakt om naar je te luisteren? Straffer nog: dat je doelgroep stappen onderneemt om zeker te zijn voortaan niets meer van je te missen?

Vind je dat laatste mooi, maar naïef wegens onhaalbaar? Dan moet je dringend op de les. Bij grootmeesters als Lego of Park Tool, om twee heel uiteenlopende bedrijven te noemen.

Jij bent de adverteerder. Jij adverteert. Of niet. Maar voordat je beslist: ik heb nog een plakje hamvraag voor je…

Spelen je ethische overwegingen ook wanneer je sociale media inzet?

JBC is een Belgische modeketen die maatschappelijk verantwoord onderneemt. JBC is lid van de Fair Wear Foundation en kiest ervoor om niet met toeleveranciers te werken uit landen waar slavernij nog schering en inslag is. Dat is een keuze die wellicht ook impact heeft op de marges. Een bewonderenswaardige keuze, vind ik. Een ethische keuze.

Facebook is een bedrijf dat je ongetwijfeld het grootste bereik biedt voor je centen (of mensen je social ads vertrouwen, dat is weer een ander paar mouwen). Maar Facebook is ook het bedrijf dat zonder veel transparantie ieders data-uitstoot zorgvuldig bijhoudt. In en buiten Facebook om. Zonder dat je je daar bewust van bent. En evengoed van jou als van dertienjarigen.

Ga je via een bedrijf dat er wel meer onkiese praktijken op nahoudt je doelgroep te lijf? Ook dat is een ethische keuze.

Jij bent de adverteerder. Jij adverteert. Of niet.