Zo oogst je met je contentstrategie uiteindelijk liefde voor je merk.

Zo oogst je met je contentstrategie uiteindelijk liefde voor je merk.

Een strategie is een plan om van A naar B te geraken. En of je voor het woordje ‘plan’ nu ‘content’ of om het even wat anders zet: elke strategie heeft de bedoeling om ergens te belanden waar je nu nog niet bent. In het geval van contentstrategie is dat bij je heel concrete objectieven. Bijvoorbeeld een face-to-face gesprek met iemand die overweegt klant bij je te worden.

En al klinkt dat op dit moment nog uitgekookt en kurkdroog: wanneer een contentstrategie vorm krijgt, merk je dat er minstens zoveel liefde en passie bij komt kijken als bij een stationsroman. De verhalen mogen dan al nauwkeurig gepland zijn om je naar een welbepaald eindpunt te begeleiden, je gaat er maar in mee in zoverre ze aan je ribben blijven plakken.

Wat schort er nu ook weer aan print, radiospots en TV-commercials?

Vandaag kun je lang niet iedereen meer bereiken via traditionele media. Daarom heb je ook andere strategieën nodig die je helpen om mensen voor je te winnen.

En precies daarvoor is contentstrategie uitgevonden. Want met verhalen sla je 2 vliegen in één klap. Je bereikt er zowel de doelgroepen mee die je niet makkelijk meer via print, radio of TV bereikt. Maar evengoed mensen die wel nog traditionele media consumeren. Want vooraleer je je écht met een merk aligneert, heb je wel iets meer nodig dan alleen maar een ad of een spot die je hoort of ziet.

Contentstrategie? Een kille kwestie van gezond verstand en reverse engineering.

Veel hangt af van je aanpak. Je vertrekt altijd vanuit je objectieven. Waar wil je je toehoorders en lezers uiteindelijk heen loodsen? En als dat eenmaal duidelijk is: hoe pak je het slim aan om hen daar ook te krijgen?

Je strategie zelf mag rationeel en koelweg berekend zijn. Zolang je merk en je verhalen maar een polsslag hebben.

En de verhalen zelf? Daar lopen mensen maar warm voor als je hart er hoorbaar in klopt.

Het zijn de verhalen die vorm geven aan je contentstrategie. Het spreekt vanzelf dat alles wat je vertelt voeten moet hebben in de werkelijkheid. Dat én een gedrevenheid die laat zien dat je aan de kant van de lezer staat. Dat jij niet toevallig doet wat je doet. Dat het jou erom te doen is mensen vooruit te helpen met de oplossingen die je aanbiedt.

Niet alleen de mensen voor wie je producten of diensten bedoeld zijn. Maar als het eventjes kan ook de maatschappij. En dat wat je doet bijvoorbeeld gebeurt binnen de grenzen van wat onze planeet aankan.

En wat houdt zo’n contentstrategie nu concreet allemaal in?

Hier gaan we dan. Het begint met deze zaken:

  • Content audit (kwantitatief & kwalitatief)
  • Gap analysis (Waar zitten de gaten?)
  • Aanbevelingen (gaten vullen) & quick wins.
  • Bepaling van de doelstellingen (meestal met behulp van een workshop met de adverteerder)

Vervolgens werk je een strategisch plan uit. Dat houdt om te beginnen een SLA (Service Level Agreement) in:

    • Wat doen we wel en niet binnen het budget.
      • Hoe doen we dat?
      • Wie doet wat?
      • Retro-planning.

En dan heb je uiteraard het plan zelf:

      • Buyer personas (Creatie en validatie / workshop / definitie).
      • Uittekenen van de buyer journeys.
      • Keyword research.
      • Campagnes en thema’s in functie van de buyer personas. (Hoe tillen we alles naar een creatiever niveau zonder dat zoiets ten koste gaat van de relevantie? Hoe pakken we dat authentieker en aantrekkelijker aan dan de concurrentie?
      • Opstellen van een jaarplan (of korter, depends)
      • Reporting
      • Opzetten van marketing automation.

Je hoeft dat gelukkig niet allemaal op je dooie eentje klaar te spelen.

Button die zegt: zet mij maar in!
Yep, op freelance-basis!