Een verhaal schrijven waar mensen gretig hun tanden inzetten, hoe begin je er concreet aan?

Een verhaal schrijven waar mensen gretig hun tanden inzetten, hoe begin je er concreet aan?

Als je vandaag nood hebt aan commerciële teksten en je voelt je niet geroepen om zelf te schrijven, dan sta je voor een uitdaging. Copywriters die de naam waardig zijn, lijken tegenwoordig wel een bedreigde diersoort. Als je goed zoekt, vind je her en der nog een exemplaar –meestal kaal of grijzend– dat woorden aan elkaar rijgt tot deftige zinnen. Zinnen waarin je wel eens een onderwerp in combinatie met een persoonsvorm en een gezegde of leidend voorwerp tegenkomt. Zinnen waarin je zelden of nooit struikelt over dt-fouten. Te gek voor woorden, niet?

Schrijven en tekst produceren: duidelijk twee verschillende dingen.

Allemaal een beetje vreemd als je bedenkt dat we met z’n allen meer tekst de wereld insturen dan ooit het geval was. Iedereen produceert met een rotvaart talloze berichten per dag. Maar klinkers en structuur zijn blijkbaar harde dobbers voor wie uitsluitend met de duimen schrijft.

Schrijven is nochtans iets wat je kunt leren. Op dezelfde manier waarop je bijvoorbeeld Ukelele onder de knie krijgt: je moet het gewoon vaak genoeg doen. En dan schep je er vanzelf plezier in. Wil of kun je die tijd niet spenderen? Geen erg, niet iedereen is voorbestemd om copywriter te worden. Je kunt er gewoon ook eentje inhuren. En –hey, what do you know– je hoeft ‘m niet eens meer zover te gaan zoeken…

Deze knop zegt: "Zet mij maar in!"
Yep, als freelance content-copywriter.

En wie –ja, wie?– wil z’n pen nog scherpen voor B2B-content en technische teksten?

Teksten om een reclamebureau aan de man te brengen, technische blogposts over duurzame dakbedekking, … Als het over bedrijven gaat die correct in de wereld staan of zich toeleggen op de ontwikkeling van duurzame producten: ik heb een pen voor je. Al heeft die pen vandaag de vorm van een klavier. Dit is concreet waarvoor ik met plezier aan het tikken sla:

Copywriting:

    • Webpages & Blogposts (Technisch? Bring it on!)
    • Social ads.
    • Sponsored messages.
    • Emails.

Editorial briefs:

  • (briefings voor andere copywriters).

Scripts:

  • Video’s beginnen hun leven als tekst, weetjewel?