Is je content-distributie wel voorkomend en beleefd als je ads betalend zijn?

Is je content-distributie wel voorkomend en beleefd als je ads betalend zijn?

Wacht eens even: inbound marketing en content-distributie in één en dezelfde adem. Hebben we het hier over organische distributie? Of ook over betalende media? Wat zeg je, òòk betalend? Wow, da’s eventjes slikken. Want betalende ads in deze context, is dat niet zoiets als heel hard en heel grof vloeken in de inbound-kerk?

Inbound marketing en betalende content-distributie: hoe valt dat in godsnaam te rijmen?

De essentie van inbound marketing bestaat erin dat je als bedrijf mensen voor je wint louter op basis van behulpzame en relevante content. Adverteren komt hier verder niet aan te pas.

Toch niet in de mate dat mensen struikelen over advertenties die niets voor hen betekenen. Omdat die ads ook niet bedoeld zijn om uitgerekend hen vooruit te helpen. Google, Facebook en Linkedin laten vandaag evenwel toe om je ads relevant te maken voor elk segment van hun gebruikers. Dank zij technologie zijn advertenties nu in die mate gericht en aantrekkelijk dat ze niet langer ervaren worden als een vervelende onderbreking van wat je écht wilt doen.

Dat is zo ingrijpend dat het adverteren helemaal op z’n kop heeft gezet. Vandaag kunnen advertenties zowaar behulpzaam en relevant zijn. Straffer nog: vandaag kunnen advertenties perfect ‘inbound’ zijn.

Betalende content-distributie in het kader van inbound marketing.

Organisch bereik op social media stelt werkelijk niets meer voor. Voor een goeie post kun je gemiddeld rekenen op zo’n 2% organisch bereik. Daarmee ga je het in geen geval redden.

En dan heb je nog ‘search’. 95% Van alle traffic gaat naar de websites die je op de eerste SERP (Search Engine Result Page) vindt. Niemand –nagenoeg niemand– zoekt het verder dan dat.

En ook al zeg je nu “Hé, ik ben helemaal mee: ik werk met topic clusters!”, toch zul je moeten toegeven dat de opbouw van je autoriteit en je ranking tijd in beslag neemt. En dan gaan we er al van uit dat het je lukt om uiteindelijk op die eerste pagina op te duiken.

Dus, als je wilt dat je inspanningen op social media en voor SEO uiteindelijk ook renderen, dan doe je er goed aan om ook te investeren in betalende content-dsitributie.

Journey-based advertising: ads in functie van waar de ontvanger zich precies bevindt in de buyer’s journey.

Buyer personas –en ik zal je er verder niet lang mee om de oren slaan– zijn een proces dat je helpt om je ideale klant(en) te identificeren. Heb je een goed begrip van je personas, dan weet je ook precies waar ze hun tijd spenderen als ze online zijn en wat de context is waarin jouw aanbod voor hen het meest relevant is.

En zo zijn we bij de buyer’s journey aanbeland.

Ads voor de awareness-fase.

In deze fase zijn mensen zich bewust van een probleem. Ze doen research om dat probleem te begrijpen, te kaderen en te benoemen. Als wat jij doet uiteindelijk een oplossing biedt voor dat probleem, dan wil je prospects op dit moment helpen en opvoeden. Je wil hen ads laten zien die duidelijk maken dat je het probleem in kwestie zeer goed begrijpt.

Je bouwt vertrouwen op bij een publiek dat maar net weet dat je bestaat. En je volgt iedereen die ingaat op je ads netjes op. Je kijkt wat ze op je website doen. En je blijft hen de juiste content aanreiken op het juiste moment.

Ads voor de consideration-fase.

Nadat je prospects de vinger hebben gelegd op het probleem zelf, willen ze uit alle mogelijke oplossingen net die vinden die hun probleem zo goed mogelijk van de baan helpt.

Hier maken je ads duidelijk dat jij de meest geschikte oplossing biedt. Je gebruikt hier ook doorgaans retargeting ads. Je wil immers praten met iedereen die voorzichtig een relatie met je merk aangaat (en niet alleen met mensen die al op je ads hebben geklikt): website-bezoekers, trouwe blog-lezers, iedereen die zich voor je nieuwsbrief heeft ingeschreven, …

Ga dieper in op je bedrijf. En maak duidelijk dat jouw advies hun vetrouwen waard is.

Ads voor de decision-fase.

Bedoeling is hier dat je het zo makkelijk mogelijk maakt voor je prospects om bij je te kopen. Bied in je ads trials aan of geef demo’s weg. Vertel je prospects wat het precies betekent om klant bij je zijn.

Deze ads kun je perfect ook richten op je bestaande klanten. Ze vertellen hen over je andere producten en services.

Journey-based advertising: de juiste content op het juiste moment onder de aandacht van je ideale prospects.

Zo zie je maar: betalende content-distributie hoeft absoluut niet storend te zijn. Wel integendeel. Het zorgt ervoor dat je beste content wel degelijk in de handen belandt van mogelijke kopers die zich anders totaal niet bewust zouden zijn van je aanbod.

Button die zegt: zet mij maar in!
Yep, als freelancer!

Content-distributie? Dit is wat ik zelf doe of waar ik bij help:

  • Uittekenen hoe we de content onder de aandacht van mensen brengen. Welke ads ontwikkelen we voor welke fase?
  • Uittekenen hoe we mensen proberen terug te halen als ze niet handelen zoals verwacht.
  • Ads schrijven.
  • Mail flows opzetten.