Hoe begin je met beperkte middelen aan content marketing?

Hoe begin je met  beperkte middelen aan content marketing?

Waarom zou je bedrijf content marketing overwegen? En heeft content marketing wel zin als bijvoorbeeld je budget beperkt is? Dat zijn zeer terechte vragen. Maar er is een andere, meer wezenlijke vraag die je eerst moet beantwoorden. En dan kom je er als vanzelf achter voor welke vorm van communicatie je het best gaat.

Er is maar één soort bedrijf dat werkelijk baat heeft bij content marketing. Is jouw bedrijf daar bij?

Er zijn in wezen maar 2 soorten bedrijven. Je hebt competitie-gedreven bedrijven. En je hebt bedrijven die gedragen worden door een verhaal. De omvang van je bedrijf speelt hierbij geen enkele rol.

Hier kom je er voor eens en altijd achter voor welk soort bedrijf je werkt.

Ben je een competitie-gedreven bedrijf?

Een competitie-gedreven bedrijf wil vooral winnen. Het kiest daarom meestal voor korte-termijn oplossingen. Dat is ieders goed recht. Maar wellicht is content marketing in dit geval niet bepaald de goeie keuze. Waarom? Content marketing vergt een aanpak van langere adem.

Ben je een verhaal-gedreven bedrijf?

Verhaal-gedreven bedrijven willen –naast winst– vooral een verschil maken. Daardoor hebben ze aan verhalen doorgaans geen tekort. En dan is content marketing uiterst geschikt om mensen voor je te winnen.

Aandacht? Kun je kopen. Vertrouwen? Da’s een kwestie van bouwen.

Competitie-gedreven bedrijven vinden vooral baat bij het wekken van de aandacht. En dat los je vooral op met geld. Al wordt het gevecht om de aandacht van consumenten alsmaar lastiger. Ons aller aandacht is immers beperkt en het aantal adverteerders dat er beslag wil op leggen, wordt er niet bepaald minder op.

Grote adverteerders zijn hier duidelijk in het voordeel. Ben je een kleiner bedrijf (met een kleiner budget), dan neem je wellicht je toevlucht tot betalende ads op social media en Search Engine Advertising.

Verhaal-gedreven bedrijven moeten het hebben van affiniteit. Mensen bepalen op basis van de verhalen die het bedrijf de wereld instuurt of ze zich er al dan niet in kunnen vinden. Affiniteit kan vandaag veel efficiënter voor je werken dan aandacht.

Voor content marketing speelt de grootte van je bedrijf of je budget niet zo’n rol. Hier is het niet noodzakelijk zo dat méér geld per definitie ook voor betere resultaten zorgt. Want méér content betekent niet noodzakelijk meer business. Vaak is het tegendeel waar.

De minimale content marketing aanpak.

Content marketing pak je aan als een start-up: je lanceert een minimaal werkend product (Minimum Viable Product). Zo leer je maximaal van je prospects en klanten terwijl je slechts minimale inspanningen levert.

Dat zorgt ervoor dat je weet of je aanpak werkt of niet vooraleer je je hele budget er doorheen hebt gejaagd. En dat is wel net zo handig, niet?

Wat heb je nodig? Buyer personas, buyer’s journeys, een aanpak die achterstevoren is en een beperkt aantal stukken content.

Da’s het hele lijstje. En daarmee ben je vertrokken. Het is belangrijk dat je weet of achterhaalt wie je meest geschikte klanten zijn. Want dat is een goeie basis om ervoor te zorgen dat je content zo behulpzaam mogelijk is.

Het is niet omdat mensen je net hebben opgemerkt, dat ze meteen al van je willen kopen. Iedereen legt een traject af voor hij of zij klaar is om te kopen. Dat heet de ‘buyer’s journey’. En die bestaat uit een ‘awareness’, een ‘consideration’ en een ‘decision’ fase. Het betekent dat je voor die verschillende fases ook andere content nodig hebt.

Je begint achteraan: met je decision content. Dat is content die de bedoeling heeft om het voor de beoogde doelgroep zo makkelijk mogelijk te maken om bij je te kopen. Werkt die, dan is het tijd om je content live te zetten voor de decision fase. En als die ook blijkt te werken, dan pas beginnen we aan content voor de awareness fase.

Voor al die fases heb je niet zoveel content nodig. Bedoeling is hier om een bescheiden maar werkend systeem op te zetten. En pakt dat systeem verf, dan is het tijd om alles stap voor stap groter aan te pakken.

Content marketing? Tijd om er in te vliegen.

Heb je zin om er aan te beginnen? Of wil je eerst nog wat toelichting? Vraag maar raak. Je weet me te vinden. Ik help je met plezier verder.

Hier klik je als je mij wilt inzetten voor je content marketing.
Bellen, mailen, …Doe maar!