In tijden als deze is het goed om eens een paar dingen van onder het stof te halen. Je langetermijnstrategie bijvoorbeeld.

In tijden als deze is het goed om eens een paar dingen van onder het stof te halen. Je langetermijnstrategie bijvoorbeeld.

Of je nu adverteerder bent of een reclamebureau, je herkent wellicht het volgende. Je bent al die tijd al met huid en haar opgevreten door wat er “ASAP” moet liggen. En elke keer het er ligt, staat de volgende “ASAP” ongeduldig op je te fluiten. Alsof je een hond was. Geen tijd –zoals in ‘nooit ofte nimmer’– om eens rustig na te denken over morgen. Laat staan overmorgen. Geen tijd om als mens samen met andere mensen de dingen aan te pakken zoals het hoort. Geen tijd voor een langetermijnstrategie.

Tijd om eens over je contentstrategie te babbelen? Ik heb er zat.

Brandjes blussen is de langetermijnstrategie van de brandweer. Punt.

We weten het allemaal. Het is de logica zelf. Maar niemand past het toe. We kijken dwangmatig niet verder dan onze neus lang is. En dan zijn we één en al paniek als een oncontroleerbare factor meedogenloos onze kortetermijnaanpak aan diggelen gooit. We weten immers totaal niet meer wat we moeten doen.

De next step? Pak een Swiffer en haal die over je langetermijnstrategie.

Maak je geen illusies. Vreemde tijden of niet, het stond er sowieso aan te komen: onze kortetermijnaanpak is aan herziening toe. Alleen dwingen de omstandigheden ons nu om daarvoor onze zevenmijlslaarzen aan te trekken.

De symptomen van een groeiende allergie.

Hoe denk je dat Netflix het vandaag doet? Of andere streaming services? Meer mensen komen versneld in een omgeving terecht die een groot deel van hun aandacht en tijd opsoupeert. Een omgeving met een joekel van een buitenwipper voor adverteerders.

En heb je al van Brave gehoord? Of van Facebook-container? ITP (oftewel Intelligent Tracking Prevention) was bij Safari al wel langer het geval. Maar misschien gebruik je zelf ondertussen de nieuwe Edge-browser van Microsoft. Daar zit nu ook ’tracking-prevention’ standaard ingebouwd. En bij Firefox staan standaard social media trackers, cross-site tracking cookies, het tracken van content in private windows, cryptominers en fingerprinters af. Om maar een paar symptomen van een groeiende allergie op tafel te werpen.

Met ads alleen kom je er dus niet meer. Hoog tijd voor een langetermijnstrategie.

Vergeet het maar: mensen doen lang niet meteen wat je van hen verwacht alleen maar omdat je hun aandacht hebt.

Ook al val je op met je advertenties, mensen zijn geen rationele wezens. Het is niet omdat je de aandacht kunt trekken dat mensen meteen beslissen en handelen. Bijlange niet. Anders zou niemand nog roken. Iedereen zou elke dag sporten en zich nooit ofte nimmer vergooien aan ongezonde voeding.

Het gaat om vertrouwen. Vertrouwen inspireert tot handelen. En dat moet je bouwen, stap voor stap. Dag na dag, week na week. Daar is nu eenmaal tijd voor nodig.

Langetermijnstrategie voor je communicatie? Zet je content-aanpak eerst stevig op poten.

Neen, je kunt je geen weg naar vertrouwen ‘hacken’. Net zo min als je je weg kunt ‘hacken’ naar duurzame liefde of respect. Vertrouwen moet je verdienen. En dat vergt een aanpak die net iets verder denkt dan promoties of andere betalende advertenties.

Het vereist dat je je buigt over je contentstrategie. En dat je daar rustig de tijd voor neemt. Gelukkig hebben we dat nu willens nillens. Laat ons die tijd optimaal benutten.

Tijd voor een babbel over je langetermijnstrategie.
Babbelen over content-strategie? Altijd!